ساخت تنبک و کمانچه دوران قاجار در گروه هنرهای سنتی

سرپرست کارگاه ساز گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از ساخت تنبک و کمانچه دوران قاجار خبر داد و گفت: «این سازها با الگوبرداری از عکس‌های دوران قاجار و همچنین سازهای موجود در موزه مردم‌شناسی ساخته می‌شود.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ایرج طباطبایی سرپرست کارگاه ساز گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز شنبه 4 شهریور 96 افزود: «در سال جاری برنامه ساخت سازهای رباب، قیچک، تنبور، تار، دوتار، قیچک بلوچی هم در دستور کار این گروه قرار دارد.»

این متخصص ساخت ساز قیچک، تنبک و سه‌تار با تأکید بر این نکته که هدف این کارگاه حفظ و احیا سازهای سنتی است، گفت: «ما در این کارگاه تلاش می‌کنیم سازهای متداول مانند تار، سنتور و عود را حفظ و سازهای در حال انقراض مانند رباب را احیا کنیم.»

او با اشاره به این که پس از انحلال فروشگاه گروه هنرهای سنتی، سازهایی که در این مجموعه ساخته می‌شوند فقط در نمایشگاه‌ها به نمایش در می‌آیند، گفت: «در حال حاضر 5 هنرمند در این کارگاه فعال هستند این در حالی است که حدود ده سال پیش 10 نفر در اینجا کار می‌کردند اما بازنشسته شدند.»

طباطبایی افزود: «در حال حاضر استادکارهای این کارگاه در ساخت تار، سه تار، دوتار، تنبور، رباب، انواع قیچک، تنبک، سنتور و دیوان مهارت دارند.» 

به گفته این متخصص ساخت ساز قیچک، تنبک و سه تار؛ هم اکنون 3 هنرجو در کارگاه ساز گروه هنرهای سنتی در حال آموزش هستند.

این هنرمند در ادامه درباره نحوه ساخت ساز گفت: «به طور کلی سازها به دو گونه ساخته شوند؛ برخی از سازها با چوب تر و برخی با چوب خشک.»

او افزود: «سازهایی مانند رباب، تار، سه‌تار یک‌تکه و تنبک با چوب تر ساخته می‌شده و کاسه آنها خالی می‌شود اما سازهایی مانند سنتور، کمانچه، سه تار ترکه‌ای و عود از چوب خشک ساخته می‌شوند.»

به گفته طباطبایی، برای ساخت سازهای گروه نخست چند ماه زمان نیاز است تا چوب خشک شود و فرایند ساخت ساز زمان بیشتری نیاز دارد. 

او از جمله پرکاربردترین چوب های مورد استفاده در ساخت ساز را به ترتیب توت، گردو، افرا و کاج اعلام کرد و افزود: «از برخی چوب‌ها مانند آبنوس و فوفل هم برای تزیینات ساز استفاده می‌شود.» 

انتهای پیام/

کد خبر 1396060430